Responsible Hospitality

I Bellagroup fokuserer vores daglige drift på miljømæssigt og socialt ansvar, når vi arbejder med vores mission – Hosting Moments that Matter. Vi kalder dette "Responsible Hospitality."

DRIVKRAFTEN I VORES FORRETNING

I Bellagroup er vi ambitiøse – også når det kommer til bæredygtighed.

Vi tror på, at unikke møder og øjeblikke kan og skal gå hånd i hånd med ambitionen om at være en positiv drivkraft – for vores planet og for de mennesker, der bor på den. Dette kalder vi ”Responsible Hospitality”.

Vores tilgang til Responsible Hospitality er holistisk. Vores formål er at have en positiv effekt; på vores virksomhed, vores gæster og samfundet omkring os. Med et mål om at være net-zero i 2050 er vores ambition at være en pioner inden for hospitality-branchen, at udfolde potentiale, udforske bæredygtige muligheder, reducere udledning og dele løsninger – og dermed forme fremtidens bæredygtige hospitality-platform.

Vi har ikke alle løsningerne, men gennem undersøgelse, innovation og samarbejde finder vi konstant nye løsninger til, hvordan vi kan tilbyde Responsible Hospitality.

Med Responsible Hospitality som en integreret del af Bellagroups værdier og drift, inkorporerer vi bæredygtighed i alle aspekter af vores organisation – i hjertet af alt, hvad vi gør.

CERTIFICERINGER & GOVERNANCE

Bellagroup opererer i overensstemmelse med international og national lovgivning, retningslinjer, konventioner og standarder for ESG og bæredygtighed. Vores governance-struktur omfatter politikker, systemer og certificeringer, der sikrer overholdelse, herunder:

  • ISO 14001 og 20121 certificeringer for miljøledelse og bæredygtige events, hvor vi implementerer standarder og sætter mål i vores interne ISO-ledelsessystem. ISO-certificeringer for alle units.
  • Bidrager til FN's Verdensmål 8, 12 og 13, hvilket sikrer en ansvarlig drift med fokus på socialt ansvar, miljøansvar og afbødning af klimaeffekter.
  • Forpligtet til at sætte videnskabsbaserede mål (SBTi), vejledt af vores forretningsintegrerede scope 1, 2 og 3 klimaregnskabssystem.
  • Flere ESG-politikker, der dækker alt fra bæredygtighed til menneskerettigheder samt sundheds- og sikkerhedspolitikker.
  • Green Key-certificering - et miljømærke tilgængeligt over hele verden, tildelt turismevirksomheder i mere end 60 lande. Bella Sky Green Key, Crowne Plaza Green Key & Marriott Green Key.
  • Rapportering i overensstemmelse med Corporate Social Reporting Directive (CSRD)’s ESRS-standarder for regnskabsåret, der starter 1. januar 2025.
Find Bellagroups bæredygtighedspolitik her

MILJØ & KLIMA

I Bellagroup arbejder vi strategisk på at reducere klimaaftrykket i alle aspekter af vores drift - og i 2050 sigter vi mod at have en net-zero drift med et delmål om en 50% reduktion i 2030.

For at understrege vores ambitioner har vi forpligtet os til at sætte videnskabsbaserede mål (SBTi) frem mod 2050 og har implementeret et forretningsintegreret klimaregnskabssystem på tværs af gruppen.

Specifikke tiltag på tværs af gruppen:

  • Bella Center Copenhagens 16.000 m² solcellepark genererer 30% af Bella Center Copenhagens årlige strømforbrug – hvilket udgør mere end 10% af hele gruppens årlige elforbrug.
  • Crowne Plaza Copenhagen Towers har Danmarks første grundvandsbaserede køle- og varmesystem samt en indbygget 7.000-liters madaffaldstank, der sikrer, at alt vores organiske affald omdannes til biogas, mens det resterende affald bruges som landbrugsgødning.
  • For alle store events, der afholdes i en eller flere af Bella Center Copenhagens haller, giver vi kunderne en gratis event-klimarapporter. Rapporten indeholder en transparent opgørelse af både interne og kundens scope 1, 2 og 3 emissioner fra eventet, hvilket giver et detaljeret overblik over den miljømæssige påvirkning.

AFFALDSHÅNDTERING

I Bellagroup stræber vi efter et mål om nul affald. For os betyder det at sende mindre end 1% af vores affald til lossepladsen og sikre, at affaldsmaterialer reduceres, genbruges eller genanvendes på nye måder.

Ved at adskille vores affald i et tocifret antal forskellige kategorier søger vores strategi for affaldshåndtering at mindske den samlede mængde affald, samtidig med at vi tager målrettede skridt mod at lede resterende affald væk fra lossepladsen gennem upcycling, kompostering, energi fra affaldsforbrænding og donationer.

Vi har oprettet interne processer for reduktion af madaffald, hvilket betyder, at vi måler og registrerer alt buffetmad for at reducere vores udledning og identificere fremtidige løsninger. Derudover tilbyder vi treatboxes, som giver vores gæster mulighed for at tage rester fra vores eftermiddagsbuffeter med hjem.

Et eksempel på vores affaldshåndterings-indsats er konstruktionen af Atrium på Crowne Plaza Copenhagen Towers. Her er træ fra gamle vinduesrammer og døre, gulvbrædder og stilladser blevet brugt til at skabe moderne vægpaneler, mens gulve er fremstillet af upcyclet beton. Lobbyens møbler er også lavet af upcyclet materiale.

Det samme gælder for mødelokalet 'The Brewery' på AC Hotel Bella Sky Copenhagen samt de mange tæpper og bannere fra Bella Center Copenhagens events, hvor fokus er på at genbruge eksisterende materialer på nye måder. Derfor kan ellers kasserede genstande få nyt liv som møbler, akustikvægge, gulvbelægning, osv.

MAD & DRIKKE

Gastronomiske oplevelser er en høj prioritet i Bellagroup. Vores mission er at skaffe produkter af høj kvalitet uden at gå på kompromis med flere nøgleprincipper:

  • Lokalt fremskaffet
  • Sæsonbetonet
  • Fairtrade
  • Økologisk
  • Dyrevelfærd i centrum
  • Bæredygtigt certificeret
  • Lavt klimaaftryk

Vi arbejder altid på at reducere vores madaffald – fra produktionen til servering og forbrug – og søger meningsfulde partnerskaber til at støtte vores strategi på området.

ANSVARLIGE INDKØB

Eksempler på vores ansvarlige indkøb inkluderer:

Orang Utan kaffe
Kaffe af høj kvalitet lavet af bønner dyrket i et beskyttet område i Sumatra, Indonesien, der støtter de lokale kaffebønder, bevarelse af regnskoven og bestræbelser på at beskytte den truede orangutang. Resultatet er ikke kun lækker kaffe, men også fordele for miljøet og den lokale økonomi i Sumatra.

Original Beans Kakao
Understøtter bevarelsen af sjældne varianter af kakao, bevaring af truede arter og forbedring af levevilkårene for landmændene.

Kjær & Sommerfeldt vin
En B-Corp certificeret vinleverandør, der forpligter sig til at opretholde høje standarder både socialt, miljømæssigt og med hensyn til gennemsigtighed.

SOCIALT ANSVAR

Med mangfoldighed, inklusion og vores ambition om at fremme muligheder som guidende principper, stræber vi efter at være en positiv drivkraft – for vores kolleger, vores gæster, vores lokalsamfund og vores by.

Vi fremmer lige muligheder og er stolte af at beskæftige mere end 50 forskellige nationaliteter på tværs af gruppen. Vi rekrutterer mange kolleger gennem vores partnerskaber med kommunale jobcentre og erhvervsskoler. Dette skaber muligheder for faglig udvikling af lokale studerende, flygtninge og sårbare grupper på kanten af arbejdsmarkedet, der søger erhvervserfaring og praktisk indsigt i vores branche.

Med ønsket om at give tilbage danner vi inkluderende byrum ved vores lokationer, hvilket fremmer engagementet og bringer os tættere på de lokale og vores naboer. Vi samarbejder også med lokale NGO'er og ligesindede partnere om at udnytte de ressourcer, vi har til rådighed.

Udover at skabe muligheder i vores lokalsamfund og for vores kolleger stræber vi også efter at fremme innovation og inspiration i vores branche gennem vidensdeling, netværksaktiviteter og dataindsamling. Vi holder ikke viden tilbage. Vi ønsker at være med til at drive fremtidens ansvarlige hospitality-platform – og vi kan ikke lykkes alene.

SOCIALE INITIATIVER

På tværs af gruppen har vi iværksat specifikke initiativer til at støtte vores mission, herunder:

Den Grønne Elevator
Podcasten 'Den Grønne Elevator', optaget på AC Hotel Bella Sky Copenhagen, hvor danske erhvervsledere inviteres til at dele deres bekymringer og fiaskoer fra arbejdet med ESG-dagsordenen. Dette projekt sigter mod at tage ansvarlige første skridt mod en ærligere og mere gennemsigtig samtale om bæredygtighed i vores samfund.

Worry Free Housekeeping
Konceptet "Worry Free Housekeeping", der ansætter flygtninge og andre befolkningsgrupper på kanten af det danske arbejdsmarked, og giver dem erhvervserfaring, danskundervisning, et lokalt netværk, retfærdig løn og udviklingsmuligheder.

En prisvindende arbejdsplads
Crowne Plaza Copenhagen Towers er stolt modtager af priser som "The Social Responsibility and Environmental Awareness Award," "Diversity Prize," "Foreign Company of the Year," og "The ISS Diversity Prize" fra prominente brancheforeninger.

Det Runde Bord
Bella Center Copenhagens langvarige partnerskab med 'Det Runde Bord' - en organisation bestående af frivillige kokke og socialarbejdere, der giver en sund og nærende kost til hjemløse og socialt udsatte ved at udnytte donerede og overskydende fødevarer.

DI's Diversitetsløfte
For at understrege og styrke vores fokus på diversitet og inklusion, har vi siden 2024 været tilsluttet Dansk Industris Diversitetsløfte.